بستن
FA EN AR RU FR CHI

دستورالعمل بروز رسانی پورتال دانشگاه

دستورالعمل بروز رسانی پورتال دانشگاه


نکاتی که باید توسط رابطین پورتال رعایت شود:

1- عنوان (Title)

این بخش توسط مدیر روابط عمومی دانشگاه گیلان تعریف یا ویرایش می شود.

یک عنوان توصیفی شامل ۵ تا ۸ کلمه که کلمات کلیدی اصلی سایت شما را شامل باشند، انتخاب کنید. عنوان، اولین چیزی است که کاربران با آن در موتورهای جستجو مواجه می شوند. وجود کلمات فارسی با استاندارد یونیکد توسط موتور جستجوی گوگل شناسایی می شود. مهم ترین کلمات کلیدی سایت خود را در ابتدای عنوان سایت خود قرار دهید.

  • هنگام درج عکس و لینک حتماً کادر مربوط به عنوان (title) را درج نمایید.
  • شامل کلمات کلیدی محتوی و عکس های آن صفحه باشد.
  • از کاما استفاده نکنید.
  • از نظر گرامری جمله بندی آن درست باشد، فقط ترکیب کلمات نباشد.
  • از کلماتی که توسط موتورها منع می شود استفاده نکنید.

2- توضیحات (Description tag)

این توضیحات بین ۲۵ تا ۳۰ کلمه را شامل می شوند که در موتورهای جستجو در زیر URL نمایش داده می شود. پس سعی کنید توضیحاتی را بنویسید که نشان دهنده محتوای سایت شما باشد.

3- درج کلمات کلیدی سایت (key words)

موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائل هستند و در رتبه بندی سایت ها تاثیر زیادی  دارد. کلمات کلیدی را با کاما از یکدیگر جدا کنید. با این روش در حداقل جا، امکان ترکیبات متنوعی از کلمات کلیدی سایت شما گنجانده خواهد شد.

نسبت کلمات کلیدی به سایر کلمات در یک صفحه را چگالی یا تراکم کلمات کلیدی می نامند. مثلا اگر شما ۱۰۰ کلمه در یک صفحه دارید و چهار عدد از آنها جزو کلمات کلیدی سایت شما هستند، چگالی کلمات کلیدی آن صفحه ۴% است. سعی کنید که چگالی حدود ۳ تا ۲۰ درصد برای کلمات کلیدی مهم سایت خود را تنظیم کنید.

  • کلمات کلیدی خود را ترکیبی انتخاب نمایید.
  • کلماتی که حدس می زنید توسط موتورهای جستجو بیشتر سرچ می شوند را بنویسید.
  • حتما کلمات کلیدی را با کاراکتر , از هم جدا نمایید.
  • کلمات کلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.
  • عنوان صفحه خود را حتما در کلمات کلیدی بنویسید.

4- نکات درج پاصفحه

حتما به منظور دسترسی ساده تر بازدیدکنندگان در پا صفحه سایت، آدرس و مشخصات تماس سازمان و واحد مربوطه ذکر شود .در پا صفحه سایت، ذکر حقوق و شرایط بهره برداری از مطالب سایت ضروری است.

  • آدرس پیش فرض: رشت، بزرگراه خلیج فارس، کیلومتر ۵ جاده قزوین، مجتمع دانشگاه گیلان
  • شماره تماس را باکد 013 وارد کنید.
  • ایمیل با دامنه guilan.ac.ir  باشد.

5- تگ Alt تصاویر

تگ Alt و تگ عنوان در تقویت جایگاه مطالب در نتایج موتورهای جستجو و بهبود دسترسی کاربران اینترنتی به وب‌سایت تاثیرگذارند. گوگل برای تگ‌های Alt تصاویر، ارزش نسبتاً بالایی در نظر گرفته است. این ارزش‌گذاری به دلیل فهم آسان‌تر تصاویر و تعیین موضوع محتوای پیرامون آنها صورت می‌گیرد. در زمان درج عکس حتما عنوان یا تگ ALT شامل عنوان یا توضیح کوتاهی از عکس را وارد کنید . در صورت عدم لود عکس توضیح مناسب از محتوی عکس برای بازدید کننده نمایش داده شود.

  • در هنگام بارگذاری عکس در قسمت "برچسب" توضیح کوتاه عکس را وارد نمایید.

6- ارتباط بین صفحات

در صفحات محتوایی خود آن گونه کار کنید که کسی که به هر طریق وارد آن صفحه می شود نتواند خارج شود (مدت زمان حضور افراد را در سایت خود بالا ببرید).

از لینک های داخل صفحه ای آن گونه استفاده کنید که بازدید کننده سایت از دکمه های Back و Forward مرورگر خود استفاده نکند.

7- پیوندها

موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سایت ها حساس هستند و آن را در رتبه سایت اثر می دهند.

در سایت یک صفحه پیوندها یا یک صفحه لینک های مفید ایجاد نمایید و به سایت های مشابه، سایت خود ارتباط دهید، مخصوصاً سایت هایی که در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارند.

8- نکات تبدیل فایل به PDF

یکی از راه ای افزایش بازیابی اطلاعات مندرج در وب سایت توسط موتورهای کاوش، غنی کردن فایل های محتوا می باشد. محتواهای PDF که از فرمت های دیگر (مثل ورد، پاور پوینت و ...) استخراج می گردد، بهتر است شرایط ذیل را دارا باشد:

  • قبل از تبدیل فایل word به PDF از استاندارد بودن فونت های به کار رفته در فایل word اطمینان حاصل فرمایید.
  • از نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل ها به PDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت های فارسی را داشته باشند.
  • متن فایل های PDF با استفاده از ابزارهای جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.
  • نام فایل های PDF را با توجه به موضوع آن ها ترجیحاً به زبان انگلیسی انتخاب نمایید.

9- نکات درج فرایندها

  • فرایند خود را در word با shape بکشید.  
  • بعد از اتمام آن را با فرمت Html ذخیره کنید ( از منو file گزینه save as را انتخاب در کادر save as type  گزینه web page,filtered را انتخاب نمایید.)
  • به مسیری که html خود را save کرده اید رفته پوشه ای که به نام فایل wordتان ایجاد شده است را باز کنید. 
  • عکس داخل آن را در سایت Upload کنید.
  • به صفحه ای که می خواهید این عکس در آن دیده شود رفته و عکس را در آن صفحه درج کنید.

10- حجم فایل ها

به منظور استفاده بهینه از فضای سرور و کاهش پهنای باند مصرفی در دانلود فایل ها ، فایل هایی با حجم بالای 2 مگا بایت استفاده نکنید.

اسامی فایل ها می بایست به صورت لاتین، بدون فاصله و کاراکترهای خاص باشند.

در بارگذاری عکس ها از فرمت های JPG ، JPEG و PNG استفاده کنید.

11- صفحه ارتباط با ما  (تماس با)

برخی موتورهای جستجو، مخصوصا Yahoo، اگر آدرس پستی در سایت نباشد، سایت را لیست نمی کنند. حتما آدرس پستی را در سایت قرار دهید، فقط قرار دادن آدرس صندوق پستی کافی نیست. تلفن های تماس و آدرس حوزه خود را درج نمایید.

همچنین برای قراردادن اطلاعات افراد هر واحد از الگوی جدول زیر استفاده شود:

نام و نام خانوادگی

سمت

تلفن

شماره داخلی

پست الکترونیکی

         
         

 

12- آیین نامه ها و دستورالعمل ها

آیین نامه ها و دستورالعمل های هر واحد باید به صورت کامل بر روی سایت قرار گرفته باشند. برای بارگذاری این مطالب نیاز است که محتوای این دستورالعمل ها در سایت ایجاد شود.

13- زبان

زبان اصلی کلیه درگاه ها زبان فارسی است. صفحه خانگی و صفحه ورودی اصلی، باید به زبان فارسی بارگذاری شود. در پرتال هایی که به صورت چند زبانه می باشند باید امکان تغییر زبان برای کاربران در تمامی صفحات فراهم شود.

14- قالب کلی نگارش متن

  • استفاده از فونت های استاندارد و با رنگ و اندازه مناسب
  • استفاده از کلمات کلیدی مهم در متون
  • تغییر مرتب محتوا و به روزرسانی اطلاعات
  • برای استفاده از متن تایپ شده word حتما از آیتم چسباندن از word استفاده نمایید و تمام استایل های آن را حذف نمایید.

15- نقشه سایت (sitemap)

برای سایت  نقشه تهیه کنید و لینک تمام بخش های مهم سایت را در نقشه سایت قرار دهید.

نقشه سایت را در صفحه اول سایت  قرار دهید چون برخی موتورهای جستجو فقط صفحه اول سایت را بازدید می کنند.

16- فرایند به روز رسانی خبر

بخش اخبار: به روز رسانی این بخش بر عهده واحد روابط عمومی است.

واحد روابط عمومی موظف است اخبار مهم سایر بخش ها را در صورت صلاحدید در سایت اصلی و خبری منتشر نماید. ضمناً وظیفه سردبیری اخبار انتشار یافته واحدها، بر عهده واحد روابط عمومی می باشد.