برای جلوگیری از دسترسی های غیر مجاز و پیشگیری از حوادث و اختلالات در سامانه های دانشگاه لازم است تمام کاربران دانشگاه موارد زیر را به دقت رعایت نمایند :
- خاموش کردن تمام کامپیوترها و تجهیزات مانند اسکنرها،پرینترها و .... بعد از وقت اداری
- عدم اتصال حافظه های جانبی بر روی سیستم ها بدون هماهنگی مسئول IT واحد (فلش مموری ، هارد اکسترنال وDVD/CD و Floppy ...)
- به روز رسانی آنتی ویروس ها
- عدم ورود به سایت های ناشناس
- عدم استفاده از پست های الکترونیکی خارجی برای تبادل اطلاعات سازمانی
- اسکن کردن تمام فایل های دریافتی از اینترنت با آنتی ویروس معتبر
- پشتیبان گیری از اطلاعات سازمان و ذخیره آنها در منابع ذخیره مستقل
- عدم استفاده کاربران ازVPN (غیر از VPN دانشگاه گیلان ) و نرم افزارهای ضد فیلترینگ
- عدم استفاده از نرم افزارهای مدیریت راه دور مانند Team viewer و Remote Desktop
قابل توجه مدیران سرورها و سامانه ها : لاگ برداری سرورها و رخدادها ، بررسی و تحلیل لاگها بطور مدائم ،ثبت رویدادهای ضد امنیتی به صورت روزانه و گزارش آن ،تغییر رمز سرورها و اعمال رمز قوی بر روی آنها ، بازبینی تخصیص منابع به کاربران و حذف دسترسیهای غیرضروری ، شناسایی سرویس های بلا استفاده سرورها و غیر فعال کردن آنها