معرفی

ماموریت

تاریخچه

مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه گیلان، با بهره گیری از ظرفیت سازمانی و برون سپاری به عنوان متولی شبکه اصلی و سامانه‌های داخلی دانشگاه گیلان وظایف زیر را برعهده دارد.
  • ​​​​​​​تأمین اینترنت دانشگاه و مدیریت پهنای باند
  • نظارت و مدریت شبكه اصلی (Backbone) دانشگاه
  • نظارت، پشتیبانی و مدیریت پروژه های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیستم های اطلاعات مدیریت در سطح دانشگاه
  • نیازسنجی، برنامه ریزی و تأمین زیرساخت سخت افزاری، نرم افزاری، شبكه و امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه
  • تدوین و ابلاغ برنامه ها، استانداردها و دستورالعمل های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه
  • طراحی، راه اندازی و مدیریت داده اصلی و مركز داده پشتیبان دانشگاه
  • استقرار نظام مدیریت امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • مشاوره، پشتیبانی، گسترش نرم افزارهای كاربردی و اتوماسیون در دانشگاه
  • پشتیبانی فنی امور مرتبط با آموزش های الكترونیكی دانشگاه
  • مشاوره و پشتیبانی فنی پرتال دانشگاه
  • مدیریت مجازی سازی (Virtualization)
  • نظارت بر اجرای استانداردهای پیاده سازی زیرساخت شبكه های در دست ساخت ابنیه های جدید
  • فراهم ساختن بسترهای مورد نیاز یكپارچه سازی سامانه های نرم افزاری (نظیر احراز هویت مركزی)
  • نظارت بر عملكرد مطمئن و رفع خرابی های ناشی از تنظیم تجهیزات موجود در شبكه اصلی (تجهیزات سخت افزاری، قطع خطوط انتقال دیتا، قطغ برق، UPS و ...) در Backbone اصلی دانشگاه
  • نگهداری و پشتیبانی از لینك های فیبر نوری و وایرلس در شبكه اصلی دانشگاه
  • نگهداری و پشتیبانی از اینترنت بی سیم در دانشكده ها و خوابگاه ها
  • نظارت بر عملكرد قراردادهای نگهداری و پشتیبانی شبكه و رایانه
  • توجه به یادگیری مستمر و ارتقای توانمندی های فنی و مدیریتی عمكاران مركز
  • پایش و تست نفوذ سامانه ها
  • رفع مشكلات حوزه فناوری اطلاعات (سخت افزار، نرم افزار، شبكه و امنیت) كاربران دانشگاه
  • تحقیقات و توسعه مرتبط با وظایف محول

​​​​​​​
​​​​​​​
نظارت، مشاوره، طراحی، مدیریت، اجرا و پشتیبانی پروژه های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح دانشگاه

اهداف:

  • ایجاد و توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات و اینترنت براساس نیازهای آینده دانشگاه
  • ارائه سرویس های فناوری اطلاعات به كاربران دانشگاه از طریق استقرار سامانه های نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز
  • ارائه استراتژی فناوری اطلاعات برای دانشگاه
  • ارائه استانداردهای حوزه IT

چشم انداز:

  • ارتقا موقعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه در سطح ملی
  • توسعه علمی دانشگاه از طریق ارئه خدمات مناسب فناوری اطلاعات و ارتباطات به اساتید و دانشجویان
  • بهبود كیفیت و بالا بردن خلاقیت و نوآوری
  • افزایش دانش فنی و تخصص كاركنان برای ارائه خدمات نوین
مرکز کامپيوتر دانشگاه گيلان در اواخر سال 1367 با تعدادی PC (ريزپردازنده80286) فعاليت خود را آغاز نمود و به نام مرکز اطلاعات و خدمات کامپيوتری دانشگاه گيلان معرفی شد. این مرکز  در مهر ماه سال 1370 به ساختمان مرکز کامپيوتر در دانشکده علوم به مساحت 250 متر مربع در دو طبقه که شامل بخش های زير بود انتقال یافت :
 

بخش Main Frame

کامپيوتر مرکزی IBM با پردازنده 4341 ، 8MB حافظه RAM و تعداد 30 پايانه ( دو دستگاه کنسول برای کنترل – هشت دستگاه پايانه رنگی – بيست دستگاه پايانه تک رنگ و دو دستگاه پايانه تک رنگ برای امکانات تايپ فارسی ) يک دستگاه چاپگر خطی 3800 -   سه دستگاه  نوار خوان Tape unit - 24 دستگاه ديسک سخت از نوع 3350  . (کل این  سيستم بعد از انتقال مرکز کامپيوتر به پرديس اصلی دانشگاه در سال 80  ، جمع آوری و به انبار سازمان مرکزی دانشگاه تحويل داده شد.)

بخش pc 

20 دستگاه کامپيوتر با پردازنده های 286   و 386  و 486 بود .

شبکهNetware  Novell

اين شبکه در سال 1374 با استفاده از توپولوژی خطی ) bus ( برای 10 ايستگاه کاری راه اندازی شد .
از عمده فعاليت مرکز در آن زمان می توان به استفاده دانشجويان از امکانات مرکز برای برنامه نويسی واحدهای درسی مرتبط و همچنين  برگزاری دوره های آموزش کامپيوتر و تهيه چند نرم فزار کاربردی اشاره نمود  .
با درک نياز جوامع علمی به علوم مختلف کامپيوتر، نرم افزار و فناوری اطلاعات، مرکز کامپيوتر بر آن شد تا تحولی اساسی در زمينه امور کامپيوتری در دانشگاه انجام دهد لذا در سال 1380 مرکز کامپيوتر به طبقه همکف سازمان مرکزی  واقع در مجتمع  پرديس دانشگاه منتقل شد.
​​​​​​​
در آن هنگام مرکز کامپیوتر به نام مرکز نرم افزارها و محاسبات رايانه ای تغيير نام داد و از آن پس عمده ترين اهداف خود را در امور تحقيقات کامپيوتر و استفاده کمی و کيفی دانشجويان از نرم افزارهای رایج آن زمان را دنبال نمود.
از سال 1385  کليه وظايف مربوط به واحد پايگاه اطلاع رسانی دانشگاه ، که در آن زمان مسئو ليت شبکه اينترنت دانشگاه را به عهده داشت، به اين مرکز محول گرديد. بر اساس تغيير در ساختار فيزيکی مرکز، کليه سرويسهای دانشجويي به دانشکده ها محول شد و اين واحد در سال 1387 به عنوان  "مرکز خدمات رايانه ای و فناوری اطلاعات " کليه امور مربوط به شبکه اينترنت دانشگاه را بر عهده گرفت. در سال 1392 با تصویب تشکیلات تفضیلی دانشگاه  عنوان مرکز  به نام " مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات "  تغییر داده شد.
​​​​​​​
مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه گیلان

Responsive Image